סוגי עדשות להשתלה בניתוח קטרקט – כל מה שצריך לדעת

גרפיקה אילוסטרציה עדשות תוך עיניות לאחר ניתוח קטרקט

ניתוח קטרקט הוא הליך נפוץ ויעיל ביותר להסרת העדשה העכורה והחלפתה בעדשה מלאכותית שקופה, המכונה עדשה תוך עינית (IOL). הבנת סוגי העדשות הזמינות והיתרונות שלהן יכולה לעזור לאנשים לקבל החלטות מושכלות לגבי ניתוח הקטרקט שלהם, ההתקדמות וההחלמה לאחר הניתוח.

העדשות התוך עיניות המושתלות כיום בניתוחי קטרקט הינן באיכות גבוהה ביותר. הרופא המנתח ידע להתאים את העדשה למטופל לפי מבנה העין, מצב בריאות העין וקיום או היעדר של מחלות עיניים נוספות. כמו כן יש חשיבות לאורח חייו של המטופל, עיסוקיו ועוד משתנים שיש לקחת בחשבון.

המטרה העיקרית של השתלת עדשות לאחר ניתוח קטרקט היא שיפור הראייה. על ידי החלפת העדשה הטבעית העכורה בעדשה מלאכותית שקופה, המטופלים יכולים ליהנות מראייה טובה יותר ובכך באופן ישיר באיכות חיים טובה יותר. בהשתלת עדשה ניתן גם להפחית או לבטל את הצורך במשקפיים או עדשות מגע, בהתאם לסוג העדשה שנבחרה על ידי מנתח הקטרקט שלכם וצרכי הראייה היום יומיים.

לאחר ההשתלה, ברוב המקרים אין צורך להחליף או להוציא את העדשות אלא אם מתעורר סיבוך כזה או אחר במצב הראייה. המשמעות היא שהמטופלים יכולים ליהנות משיפור הראייה במשך שנים רבות לאחר הניתוח ללא צורך בהתערבות נוספת.

סוגי העדשות התוך עיניות הנפוצות ביותר כיום בניתוחי קטרקט

  • עדשה מונופוקאלית (עדשה חד-מוקדית): אלו הם הסוג הנפוץ ביותר של עדשות המושתלות בניתוח קטרקט. הם מספקות ראייה ברורה במרחק אחד, בדרך כלל קרוב או רחוק. מטופלים עשויים עדיין להזדקק למשקפיים לפעילויות מסוימות, כגון קריאה או נהיגה. בחלק מהמטופלים, ניתן לכוון עין אחת למוקד ראייה רחוק ועין שנייה למוקד טווח הביניים, כך ניתן להפחית את התלות במשקפיים לטווח הרחוק (למשל צפייה בטלוויזיה) וכן לטווח הביניים (למשל שימוש בטאבלט או מחשב נייד), אך לעיתים יש צורך בהרכבת משקפיים לטווח קרוב (למשל קריאת ספר או כתבה בעלת גופן קטן)
  • עדשה מולטיפוקאלית (עדשה רב-מוקדית) – מטרתה להפחית את התלות במשקפיים הן לטווח הרחוק והן לטווח הביניים והטווח הקרוב. בעדשה מולטיפוקלית המושתלת בתוך העין בתום ניתוח הקטרקט, ישנו תיקון לרחוק ולקרוב בו-זמנית. חלק מהמטופלים המושתלים עלולים לחוות תופעה של הילה או בוהק סביב מקורות אור, במיוחד בלילה ולכן אינו מומלץ לבעלי מקצועות מסויימים או כאלה הנדרשים לראיה מאוד מדוייקת.
  • עדשה טורית – אלו הן עדשות מיוחדות המיועדות לתיקון אסטיגמציה (צילינדר בלעז), בנוסף לקטרקט. הם יכולים לשפר את הראייה למרחק ולהפחית את הצורך במשקפיים לאחר הניתוח. חשוב לציין כי עדשה טורית לא מתאימה לכל מצבי האסטיגמטיזם והחלטה על העדשה הנכונה עבורכם תקבע על ידי מומחה מנתח קטרקט.
עדשות תוך עיניות לאחר ניתוח קטרקט
עדשות Micro Pure (מיקרו-פיור) מונו-פוקאליות

שיקולים וסיבוכים פוטנציאליים בעת השתלת עדשות לאחר ניתוח קטרקט

בעוד הליך השתלת העדשות הוא בדרך כלל בטוח ויעיל, יש מספר שיקולים וסיבוכים פוטנציאליים שכדאי להיות מודעים אליהם:

  • הילות ובוהק: כפי שהוזכר קודם בהשתלת עדשות מולטיפוקאליות, חלק מהמטופלים עלולים לחוות הילה או בוהק, במיוחד בלילה, סביב מקורות אור. דבר שיכול להשפיע מאוד על נהיגת לילה למשל ופעילויות אחרות בתנאי תאורה חלשה.
  • תיקון אסטיגמציה: עדשות טוריות מושתלות כדי לתקן אסטיגמציה, אך ייתכן שמידת התיקון לא תהיה מושלמת בכל המקרים. חלק מהמטופלים עדיין עשויים לדרוש משקפיים לפעילויות מסוימות.
  • זיהום ודלקת: כמו בכל ניתוח, קיים סיכון לזיהום ודלקת לאחר ניתוח קטרקט. סיבוכים אלו נדירים אך יכולים להתרחש ועשויים לדרוש טיפול באנטיביוטיקה, תרופות אנטי דלקתיות או ניתוח קטרקט נוסף.
  • פריקת עדשה: במקרים נדירים מאוד, העדשה עלולה להתנתק או לזוז ממקומה, מצב זה עלול לדרוש ניתוח נוסף כדי למקם מחדש את העדשה.

כדי למזער סיכונים אלה, במרפאתו של פרופסור שמעון קורץ משתמשים בטכניקות כירורגיות מתקדמות ועוקבים אחר פרוטוקולי בטיחות מחמירים. המטופלים נמצאים גם במעקב צמוד במהלך התקופה שלאחר הניתוח כדי להבטיח הליך החלמה חלק ככל האפשר.

איך אחליט איזה עדשות מתאימות עבורי?

מומחה קטרקט הוא זה שיקבע איזה סוג עדשה בדיוק מתאים לכם. תערך בדיקת עיניים יסודית כדי לבדוק את הראייה ואת בריאות העיניים. בנוסף, יבוצעו מספר בדיקות פשוטות וללא כאבים כדי למדוד את גודל וצורת העיניים שלכם. כדי להתכונן לשיחה עם רופא העיניים שלך, עליך לחשוב על סדרי העדיפויות היום יומיות שלך, כמו גם על היבטים שאינם חשובים לך כל כך. מה עשוי לעזור לך זה לשאול את עצמך את השאלות הבאות:

  • האם אני בסדר עם להרכיב משקפיים לפעמים? אם כן, באיזו תדירות ולאילו סוגי משימות?
  • מה דרישות הראייה בעבודה/מקצוע שלי? האם זה בסדר להרכיב משקפיים למשימות האלה?
  • האם אני נוהג לעתים קרובות בלילה?
  • מאיזה סוג של תחביבים ופעילויות אני הכי נהנה ומה התלות במשקפיים בפעילויות אלה?

לסיכום, עדשות או לא להיות?

עדשות תוך עיניות עוזרות לאנשים רבים לראות את העולם בצורה ברורה יותר. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח, עדשות תוך עיניות יציעו יותר תכונות ופתרונות. מומחי קטרקט צריכים תמיד לשקול את גורמי הסיכון של המטופל, כולל המורכבות של ניתוח הקטרקט הראשוני, ניתוחי עיניים קודמים  ומחלות עיניים, כאשר הם דנים בכל הליך מבוסס עדשות עם המטופלים שלהם. פרופסור שמעון קורץ הוא מומחה קטרקט וגלאוקומה ואנחנו מזמינים אתכם להגיע למרפאתנו בגבעתיים לייעוץ וקביעה בעניין עדשות תוך עיניות לניתוח הקטרקט שלכם.

שיתוף:

מאמרים נוספים

ניתוח קטרקט שאלות ותשובות גרפיקה

ניתוח קטרקט – שאלות ותשובות

לפני ביצוע ניתוח קטרקט, כמו כל הליך ניתוחי אחר, יכולות לעלות המון שאלות לגבי אופן הבדיקה והניתוח. על מנת לעזור לכם לנווט במידע הרב ריכזנו

צרו קשר

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support