ניתוחים משולבים לגלאוקומה וקטרקט

ניתוח גלאוקומה וקטרקט משולב אילוסטרציה

גלאוקומה וקטרקט הם שני מצבי עיניים נפוצים שיכולים להשפיע באופן משמעותי על איכות ואורח החיים. בעוד שמצבים אלו מטופלים לעיתים קרובות בנפרד, ניתוחים משולבים לגלאוקומה וקטרקט זכו להכרה משמעותית יותר בחולים שנמצאו מתאימים, עקב פיתוחים טכנולוגיים בשנים האחרונות. גישה משולבת זו של טיפול מציעה מספר יתרונות, כולל הפחתת הסיכון הניתוחי, שיפור הנוחות וקיצור זמני הניתוח והטיפול.

גלאוקומה הינה מחלת עיניים הפוגעת בעצב הראייה וגורמת לאבדן שדה הראייה ולפגיעה בלתי הפיכה בראייה. המחלה נחשבת לגורם השני בשכיחותו לעיוורון בעולם המערבי. שכיחות הגלאוקומה עולה עם הגיל עד שיעור של 10% מבני ה-80.

מן הצד השני, קטרקט מתרחש כאשר העדשה הטבעית של העין הופכת עכורה, מה שמוביל לראייה מטושטשת. קטרקט הקשור לגיל הוא הצורה הנפוצה ביותר ויכול לפגוע באופן משמעותי בחדות הראייה. ניתוח קטרקט כולל הסרת העדשה העכורה והחלפתה בעדשה תוך עינית מלאכותית (IOL).

טובים השניים? למה לבחור בניתוחים משולבים לגלאוקומה וקטרקט?

הסיכון ללקות בשתי המחלות עולה עם הגיל והשילוב של המחלות יוצר אתגר כפול אצל המטופל. במרבית המקרים ניתוחי קטרקט אצל הלוקים גם בגלאוקומה נוחלים הצלחה, ואחוז הסיבוכים הנו מזערי, בתנאי שבוצעו על ידי מומחה גלאוקומה וקטרקט, מאחר והליכים אלה מצריכים מיומנות ייחודית.

שילוב של ניתוחי גלאוקומה וקטרקט מציע יתרונות רבים. על ידי טיפול בשני המצבים בו זמנית, המטופלים חווים תוצאות חזותיות טובות יותר, מקצרים את זמן ההמתנה וכן גם מקצרים את הליך ההחלמה. הניתוח המשולב גם מפחית את הסיכון לסיבוכים פוטנציאליים הקשורים בביצוע שני ניתוחים נפרדים. שילוב הניתוחים מספק גם הזדמנות למטופלים לחזור לתפקוד הראייה מהר יותר, מה שמשפר את איכות חייהם הכללית.

בנוסף, הליך משולב מוצלח יגרום להפחתה משמעותית בתלות בטיפות עיניים ובעזרים אחרים.

כל מקרה לגופו – האם אתם מתאימים לביצוע הליך משולב?

לא כל החולים בגלאוקומה וקטרקט מתאימים לניתוחים משולבים. גורמים כמו חומרת הגלאוקומה, בריאותו הכללית של החולה וסוג הגלאוקומה משפיעים על תהליך קבלת ההחלטות. לכן, חשוב מאוד להיוועץ עם מומחה גלאוקומה וקטרקט עם ניסיון בהליכים דומים.

לפעמים הקטרקט עדיין אינו "בשל" לניתוח, אך יש צורך מיידי לטפל בגלאוקומה. במקרים אלו עדיף לעשות את ניתוח הגלאוקומה ולדחות את ניתוח הקטרקט למועד מאוחר יותר.

במקרים מסויימים, ייתכן שהגלאוקומה נשלטת היטב ללא ניתוח, אך הקטרקט משבש את הראייה. במקרים אלה, ניתוח קטרקט בלבד או ניתוח קטרקט משולב בהליך MIGS (ניתוח זעיר פולשני או מיקרו פולשני) עשויים להיות האפשרות הטובה ביותר.

לסיכום

לסיכום, בחולים עם קטרקט וגלאוקומה, טיפול כירורגי מציב אתגרים ייחודיים. ישנן מספר אפשרויות טיפול ומשתנים רבים משפיעים על ההחלטה לבחור בהליך מסוים. חשוב מאוד להיוועץ עם מומחה על מנת לקבוע את האפשרות הטובה ביותר עבורך. פרופסור שמעון קורץ מומחה גלאוקומה וקטרקט, מנהל יחידת הגלאוקומה במרכז הרפואי תל אביב מלווה חולי גלאוקומה וקטרקט רבים כבר מעל שני עשורים, ומסייע להם להשיב את בריאות עיניהם בצורה האידיאלית עבורם.

שיתוף:

מאמרים נוספים

ניתוח קטרקט שאלות ותשובות גרפיקה

ניתוח קטרקט – שאלות ותשובות

לפני ביצוע ניתוח קטרקט, כמו כל הליך ניתוחי אחר, יכולות לעלות המון שאלות לגבי אופן הבדיקה והניתוח. על מנת לעזור לכם לנווט במידע הרב ריכזנו

צרו קשר

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support